Терапевтичні уроки в НУШ. Навчання з насолодою: досліджуємо світ разом
15 березня 2024 року в межах 110-річчя університету та з нагоди відкриття навчально-наукового інституту спеціальної та інклюзивної освіти кафедра початкової освіти провела захід “Навчання з насолодою: досліджуємо світ разом” у форматі терапевтичних уроків в НУШ. Ініціатором та організатором події була завідувачка кафедри, професор, доктор педагогічних наук Ольга Федій.
Головним осередком терапевтичних уроків в НУШ став Естетотерапевтичний хаб. У ньому майбутні вчителі початкових класів під керівництвом Ольги Федій та Ольги Малісевич впровадили “Пісочну грамоту” та технологію “Живі літери”. Представлена технологія організації комунікативно-мовленнєвої діяльності учнів початкових класів передбачала створення психологічно-комфортного освітнього середовища у якому активно реалізується креативно – творчий потенціал учнів та вчителів, а сам процес опанування таємниць мови, письма та каліграфії відбувається легко, приємно та з насолодою!
На базі навчально-наукової лабораторії “Інноваційних освітніх рішень” під керівництвом викладачів кафедри початкової освіти працювали чотири навчальні локації.
Локація “Таємничий зелений світ” була розміщена у куточку живої природи, студенти під керівництвом Яни Макаренко занурилися у таємничий і загадковий світ рослин та отримували наочні знання про процеси росту та розвитку рослин. Кожен студент отримав свою рослину для вирощування та спостережень за її зростанням. Через цю локацію вони змогли поглибити знання про рослини, розвинути навички спостереження та догляду, а також розширити свій інтерес до природничих наук.
Цікаву локацію «Вікно в чарівний світ природи» представили доцентка Наталія Власенко та студентка першого (бакалаврського) рівня освіти Юлія Романинець. Відвідувачі познайомилися з представниками фауни «Дружна сімейка ахатинів» (домашні равлики) про яких вчились піклуватись і розуміти їх значення в ланцюгах живлення, корисні властивості та цікаві факти; флори – Красула (грошове дерево), яку вирощують в горщику з метою озеленення осередків живої природи НУШ. В процесі природоохоронної роботи опановували мистецтво створення флораріумів «Тетрапазли українського чорнозему», що демонструє особливості залягання ґрунтових профілів з родючим верхнім чорноземовим шаром, і є візітівкою родючих земель Полтавщини «Докучаєвські чорноземи».
Локація “Лісова мозаїка: Лего-Танграм експлорер”. Під керівництвом професора Наталії Карапузової студентка ІІ курсу Кухта Софія продемонструвала можливості старовинної гри танграм. З нею діти вчаться аналізувати зображення, виділяти в них геометричні фігури, утворювати з елементиів задану модель. Складання за схемами дозволяє створювати ціле з частин і передбачити при цьому результат своєї діяльності, сприяє розвитку дитячої уваги, уяви, логічного мислення. Усі ці навички необхідні дитині під час навчання в школі та дорослому житті.
В межах участі у Всеукраїнському фестивалі гри, навчання та натхнення Lego Play Fest 2024 студентка І курсу Олександра Корніяченко-Митрошкіна під керівництвом Людмили Процай та Наталії Гібалової презентувала дидактичний потенціал цеглинок конструктора Lego, а саме використання їх для створення моделей лісового ландшафту, флори та фауни. Це заняття сприяло візуальному та тактильному сприйняттю лего-цеглинок як геометричних фігур, розвитку творчого, абстрактного та логічного мислення, моторики та координації.
На базі навчально-наукової лабораторії “Білінгвальної початкової освіти” під керівництвом викладачів кафедри початкової освіти працювали дві навчальні локації. Перспективна співтворчість науково-професійного тандему доценток Юлії Павленко і Євгенії Починок була спрямована на роботу локації “Мовленнєве дихання. Веселі тренажери своїми руками”. Студентка другого (магістерського) рівня вищої освіти Анна Галушка показала на практиці, як за допомогою елементарних, зроблених власноруч, засобів можна допомогти дітям оволодіти навичками правильного дихання у процесі мовлення й, крім того, весело провести час та влаштувати своєрідні “дихальні батли”. Усі охочі змогли переконатися, що комплекс дихальних вправ має значний оздоровчий та коригувальний ефект, а імітаційно-ігровий характер дихальної гімнастики сприяє не лише фізичному оздоровленню, а й стабілізації психоемоційного стану людини.
Світ образів «наївного мистецтва» всесвітньо відомої Марії Примаченко сьогодні надихнув учасників локації «Творимо світ незвичайних тварин власноруч (за мотивами творчості Марії Примаченко)» під керівництвом Марії Полякової-Лагодити на створення власних інтерпретацій дивозвірів. Метою, яка об’єднала всіх охочих доєднатися, було не лише виявлення змісту форми, композиційної виражальної складової, намір розвивати образне мислення при аналізі творів народної майстрині, виховувати любов до народного мистецтва, а й спробувати осмислити власні творчі поклики та не боятися виразити свої творчі ідеї. Говорили і про те, що сьогодні не втрачають своєї цінності не лише картини майстрині, а й вірші (білі вірші, якими вона часто підписувала свої роботи): «Роблю сонячні квіти тому, що людей люблю, творю на радість, на щастя людям, щоб всі народи один одного любили, щоб жили вони, як квіти по всій землі…»